Volvo XC70 2.0

Min gamla Volvo XC70 hade gått 59220 mil när jag, efter fjärde försöket att få den genom besiktningen (och lyckades) insåg att min resa med denna bil var vid vägs ände. Framrutan behövde bytas, ena ljusinsatsen behövde justeras, kylarvätskan rann i princip rakt genom bilen trots mina (fruktlösa) försök att stoppa läckaget, och givetvis läckte den olja. Oljan kom inte från styrservon som jag initialt trodde utan det visade sig att den sannolikt kom från packboxen till växellådan. Lägg sedan till att årets sommar var den varmaste på ett par hundra år och bilen i fråga inte hade någon AC som fungerade längre än 5-10 minuter kände jag att det fick vara nog.

Jag åkte för att titta på en nyare XC70 och det visade sig snart att bilen och jag fattade tycke för varandra. Bilhandlaren var inte överdrivet intresserad av att byta in min bil, trots att han tyckte den var fin, men han kände nån och ett samtal senare var min gamla Volvo XC70 såld och jag åkte från bilhandlaren med min nya bil, en 2006 års XC70 D5. På ytan är bilarna rätt lika - “samma” växellåda, “samma” motor, och så vidare. Men motorn har blivit biffigare och skickar nu ur sig 184 hästkrafter mot tidigare 163 och det märks med önskvärd tydlighet när man begraver gaspedalen i mattan. Stereon är modernare och låter betydligt bättre, servon känns annorlunda, växellådan växlar vid helt andra intervaller än den gamla (den kan dock må bra av ett oljebyte så det står på menyn) och den nya XC70:n har dessutom lull-lull som fungerande AC, backvarnare, infällbara ytterspeglar, inbyggd navigator med uppfällbar skärm, lite myspys-belysning i kupén, skinnklädsel och bekvämare (läs: inte nedsuttna) säten.

Navigatorn är ett kapitel för sig. Systemet kallas Volvo RTI (Road and Traffic Information) och bygger på en uppfällbar skärm för kartorna, några extra knappar på ratten samt en DVD-spelare i bagageutrymmet. DVD-spelaren kan utöver att läsa in DVD-R dual layer-skivor med kartinformation också kan spela DVD-filmer men det är en annan historia. Det är Volvo som sålt skivor med nya kartor på genom åren men sedan 2014 har Volvo slutat med det. Åtta år efter att bilen lanserades bestämde sig Volvo för att vill man ha nya kartor får man vackert köpa sig en ny bil, eller byta ut stereo och navigatorfunktionen. Det finns de som hackat in exempelvis en Raspberry Pi i sin Volvo för att fungera med Volvo RTI-skärmen men det verkar överdrivet meckigt för min smak.

Min bil levererades med kartor från 2010 men en liten sökning senare på “Internet” så fick jag tag i kartorna (som alltså inte går att köpa ens begagnade för kartor över Sverige), så det var snart fixat. Något Volvo inte brydde sig nämnvärt om var att bygga in Bluetooth eller en AUX-ingång i bilstereon varför mitt nästa projekt blev att fixa det. Eftersom Volvo vid denna tid fortfarnade envisades med att bygga in radioantennen i framrutan med usel mottagning som följd så fungerade inte en FM-sändare för fem öre i min bil.

Via vParts, en för övrigt väldigt trevlig butik, köpte jag en Bluetooth-adapter min stereo och en extra kabel så både bluetooth-modulen och navigatorn fungerar tillsammans. På vParts hemsida finns en bra och informativ film som visar hur man gör installationen. Det hela tog drygt tio minuter och sedan var det bara att poppa loss i bilen med bra ljudkvalitet utan att en sladd är inblandad. Bluetooth-adaptern kan utöver att hantera Bluetooth också skapa en AUX-ingång, koppla in en mikrofon och en USB-port där man kan koppla in en laddsladd för sin telefon. AUX-kabel och mikrofonen medfölljer för övrigt i kartongen och det hela kostar runt en tusenlapp.

Så nu har jag en bekvämare, tystare, snabbare, modernare bil med en lägre ägandekostnad och en förbannat bra ljudanläggning. Det sista är väldans viktigt, nämligen.



Nästa text

Hejdå, Twitter